Veelgestelde vragen

Bekijk hier de veelgestelde vragen.

Melktanden:
Een melktand zal nooit meer worden teruggeplaatst in de mond. U doet er echter goed aan om contact op te nemen uw tandarts, indien een melktand uit de mond is geslagen of gestoten. Hij kan oordelen over de eventueel te volgen behandeling.

Blijvende tanden:
Als een blijvende tand uit de mond wordt geslagen of gestoten, dan is het zaak de tand zo snel mogelijk te zoeken en vervolgens te spoelen met melk, zonder zeep of andere reinigingsmiddelen. Dit moet voorzichtig gebeuren. Schrobben mag absoluut niet; het worteloppervlak moet zo weinig mogelijk worden aangeraakt. Het beste is om de tand terug te plaatsen in de mondholte en met een gaasje of een stukje stof op zijn plaats te houden. Is dat onmogelijk, bewaar de tand dan in een glas met melk of onder de tong.Verlies geen tijd en bel direct uw tandarts. Als de tand niet uitdroogt en binnen 30 minuten na het ongelukje wordt teruggeplaatst, is de kans groot dat de tand weer gewoon vastgroeit.

Afgebroken stukje:
Wordt een stukje tand afgeslagen, raadpleeg dan zo snel mogelijk uw tandarts. Deze kan beoordelen of onmiddelijke hulp noodzakelijk is.

Preventie:
Voorkomen is beter dan genezen. Zorg voor een goede mondbescherming bij risicosporten. Desgewenst kan de tandarts voor u of uw kind een gebitsbeschermer op maat maken.

Voor vragen over vergoedingen van tandheelkundige behandelingen kunt u het beste uw eigen verzekering raadplegen. Voor behandelingen boven de € 250,- krijgt u altijd een begroting. Heeft u geen begroting gehad en wilt u deze toch graag hebben voor de behandeling dan kunt u altijd even contact met ons opnemen, bij voorkeur per mail.

U kunt alleen in spoedeisende gevallen een beroep doen op de avond- of weekenddienst. Het is niet de bedoeling daar gebruik van te maken voor problemen die tijdens de normale praktijkuren kunnen worden behandeld. Er is sprake van een ‘spoedeisende situatie’ als het verlenen van hulp redelijkerwijs niet kan worden uitgesteld. Het gaat dan bijvoorbeeld om een ongeval, een nabloeding of andere ernstige acute pijnklacht. De tandarts die u telefonisch raadpleegt zal u een aantal gerichte vragen stellen. Aan de hand daarvan kan de tandarts beoordelen of onmiddellijk ingrijpen noodzakelijk is of dat uitstel tot de normale praktijkuren haalbaar is. De dienstdoende tandarts zal zich beperken tot het bieden van eerste hulp. Voor eventuele vervolgbehandelingen wordt u doorverwezen naar uw eigen tandarts. Een avond- of weekendbehandeling door de dienstdoende tandarts dient contant afgerekend te worden. U ontvangt hiervoor een kwitantie.

Goed tandenpoetsen en een mondwater gebruiken na het poetsen heeft een goed effect, en is natuurlijk ook goed voor je tanden. Verder doe je er goed aan om veel water te drinken, en zeker geen koffie. Kauwgom en mondwaters kunnen helpen, maar als slechte adem een andere oorzaak heeft, kun je beter de oorzaak weten. Vaak is niet of onvoldoende poetsen de oorzaak van een slechte adem. Poets twee tot driemaal per dag je tanden. Maak bij het tandenpoetsen ook je tong goed schoon. Hier kunnen namelijk bacteriën zitten die zwavelhoudende stoffen afscheiden. Je kunt dit gewoon met je tandenborstel doen, let daarbij vooral op het achterste gedeelte van je tong. Er zijn ook speciale tongkrabbers verkrijgbaar, en mondspoelmiddelen die de bacteriën doden. Knoflook en uien zijn natuurlijk een bekende oorzaak van een slechte adem. Als je dat eet weet je vantevoren dat je de dag erna niet te dicht bij mensen in de buurt moet komen. Kruidig en scherp voedsel kan ook een slechte adem geven. Koffie, roken en alcohol kunnen ook een slechte adem veroorzaken. Maar ook medicijngebruik kan een oorzaak zijn. Let daarom op de bijsluiter van medicijnen die je gebruikt.

Als bovengenoemd maatregelen niet helpen, is het vaak ook moeilijk te achterhalen waar je slechte adem vandaan komt. In dat geval is het een idee om het probleem te bespreken met je tandarts of huisarts. Een slechte adem kan namelijk ook een gevolg zijn van een kwaaltje. Bij veelvuldig een slechte adem in combinatie met andere klachten die niet overgaan, is het niet onverstandig om een keer raad te vragen bij de tandarts of huisarts. Meestal is er niets aan de hand, maar een slechte adem kan het gevolg zijn van gaatjes in je gebit (cariës), ontstoken tandvlees, maagproblemen, ontstoken neus- en kaakholten, of longaandoeningen. Ga in ieder geval één keer per jaar naar de tandarts om je gebit en je tandvlees te laten controleren.

Elektrisch of niet elektrisch poetsen, een goede poetstechniek is belangrijker dan wat voor tandenborstel je gebruikt. Zeker twee minuten poetsen, niet te hard, met de borstel loodrecht op het tandvlak, en geen plekken vergeten. De meeste mensen poetsen te kort, en ook met een elektrische borstel betekent dat dat er tandplak achterblijft. Wel poets je met een elektrische borstel iets schoner dan met de hand, bovendien is het eenvoudiger om met een electrische borstel goed te poetsen dan met een handtandenborstel. Dat is dan ook de reden dat het vaak wordt aangeraden door tandartsen.

Zo rond de eerste verjaardag is een mooi moment om een kind voor het eerst mee te nemen naar de tandarts. Als ouders positief praten over het bezoeken van de tandarts dan kan het bezoek aan de tandarts plezierig zijn voor kinderen. Vertel kinderen nooit enge of negatieve verhalen over het bezoek aan de tandarts en gebruik het tandartsbezoek nimmer als een vorm van straf. Indien u zelf angstig bent voor tandartsbezoek laat dit dan niet doorschemeren aan uw kind. Tijdens het eerste bezoek zal de tandarts de tandjes en het tandvlees nakijken. Soms worden röntgenfoto’s genomen om te kijken of de kaak en de tanden zich goed ontwikkelen. Indien nodig wordt het gebit gereinigd. De tandarts zal ook voorlichting geven over hoe u het beste het gebit kunt verzorgen. Uw tandarts is een belangrijke schakel om een kind zich op zijn gemak te laten voelen in de tandartspraktijk. Door uw kind regelmatig mee te nemen naar de tandarts zal hij of zij het bezoek niet alleen vanzelfsprekend vinden, maar ook nog eens een goed gebit ontwikkelen.

De verplichting om 2x per jaar op controle te komen is reeds geruime tijd vervallen. Voor de meeste patiënten is het echter wel verstandig om de halfjaarlijkse controle aan te houden. Indien U zelden of nooit problemen heeft met uw gebit kan meestal volstaan worden met één controle per jaar voor volwassenen. Voor kinderen tot 18 jaar blijft het echter verstandig om 2x per jaar op controle te komen, zodat eventuele problemen met wisselen van tanden, sneller optredende gaatjes, 'scheve' tanden etc. op tijd gesignaleerd en/of behandeld kunnen worden en ernstigere klachten voorkomen kunnen worden.